Vad bör man tänka på när man väljer arbetsyta till köket?

• Vi ska göra om köket och har fastnat lite när det gäller valet av arbetsyta. Jag vill gärna ha något som känns naturligt och håller länge, medan min partner mest tittar på färg och form. Finns det något särskilt man bör kontrollera innan man bestämmer sig?

29 3 0 Share

Comments (2)

• Jag skulle börja med hur köket faktiskt används varje dag. Tålighet, underhåll och hur materialet fungerar tillsammans med luckor, golv och väggar spelar stor roll. Natursten kan till exempel ge en ganska lugn och personlig karaktär, men olika stensorter har olika egenskaper. När jag jämförde alternativen tittade jag därför även på kalkstensbänkskiva, eftersom stenens färg och struktur kan passa bra i både klassiska och mer moderna miljöer. Sedan är det klokt att fundera på skötsel och ytbehandling innan man bestämmer sig.

• Det är märkligt hur mycket en enda detalj kan påverka ett helt kök. Jag har märkt att färgen på arbetsytan ser ganska annorlunda ut beroende på ljuset under dagen. Därför känns det klokt att titta på materialprover både i dagsljus och kvällsbelysning innan man gör det slutliga valet.

Looks like your connection to URSTYLE was lost, please wait while we try to reconnect.