Tips för att minska magproblem med NSAID

• Jag har märkt att min mage ofta blir lite orolig när jag tar NSAID, speciellt om jag är stressad eller inte hinner äta ordentligt innan. Det är typiskt att det kurrar och känns surt en stund efter tabletten. Har ni några knep för att minska dessa magproblem? Jag vill helst inte sluta med medicinen helt eftersom den hjälper mot smärtan, men det vore skönt att slippa magbesvären. Allt från matvanor till huskurer är välkomna!

439 3 0 Share

Comments (2)

• Jag hade exakt samma problem när jag tog NSAID för min knäskada. Det som hjälpte mest för mig var att alltid ta tabletten tillsammans med en ordentlig måltid, inte bara något litet mellanmål. Yoghurt eller gröt funkade också bra, då magen inte reagerade lika mycket. Jag läste dessutom på https://gentaur.se/kunskap/icke-steroida-antiinflammatoriska-lakemedel-viktig-information-om-populara-lakemedel att vissa behöver läkemedel som skyddar magslemhinnan om problemen blir värre. Ett tips är att undvika kaffe direkt efter tabletten, det märkte jag gjorde skillnad för mig.

• Jag vet flera som har behövt justera sina rutiner när de använder värktabletter. Några testar olika sorters mat eller tar tabletten på kvällen i stället för morgonen, och för vissa räcker det att bara minska mängden kaffe eller juice. Det verkar som att små förändringar i vardagen kan göra stor skillnad. Alla reagerar så olika, så det gäller nog att prova sig fram och se vad som funkar bäst.

Looks like your connection to URSTYLE was lost, please wait while we try to reconnect.