Rå mat: Trend eller livsstil i Norge?
-
Hei folkens! Etter å ha sett en dokumentar om rå mat ble jeg fascinert av hele greia med å ikke varmebehandle over 42 grader. Men er dette bare en kortvarig hype, eller lever folk faktisk raw‑food som en livsstil her i Norge? Noen som har prøvd, kanskje bare deltid?
Comments (2) -
Jeg startet “raw till 4” i fjor sommer for å få mer frukt og grønt inn, og endte opp med mer energi på ettermiddagsturene. Det gikk overraskende greit å lage wraps av salatblader med nøttepâté, og frokosten ble smoothiebowls toppet med hampsfrø. Når vinteren kom, savnet jeg varm suppe, så jeg kjører rått til lunsj og vanlig middag nå. For å slippe kaldt utvalg i dagligvaren bestiller jeg ofte https://www.rawfoodshop.no/ så jeg alltid har basen klar til energikuler. For meg handler det mindre om regler og mer om å føle meg lett i kropp og hode.
-
Jeg jobber som kokk og synes det er gøy å låne teknikker fra raw‑kjøkkenet, som å dehydrere tynne epleskiver til chips. Selv om jeg elsker en god gryterett, er det inspirerende å se hvor mye smak man kan få frem uten komfyr. Kanskje balanse er nøkkelen.